کد مطلب:231462 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:271

در فضیلت زیارت حضرت رضا
علی بن مهزیار گوید: به حضرت ابوجعفر (ع) عرض كردم قربانت گردم زیارت پدرت رضا افضل است و یا زیارت ابوعبدالله حسین (ع).

فرمود: زیارت پدرم افضل است، زیرا ابوعبدالله (ع) را همه مردم زیارت می كنند، و لیكن پدرم را جز خواص شیعه كسی زیارت نمی كند.

محمد بن سلیمان گوید: از حضرت جواد (ع) پرسیدم مردی حجة الاسلام را انجام داد، و سپس با عمره ی تمتع حج به جا آورد، سپس به طرف مدینه آمد و بر حضرت رسول الله (ص) در مدینه وارد شد و به آن جناب سلام كرد بعد از آن در حالی كه مقام و موقعیت تو را درك كرده وارد شد، و به عنوان حجت خداوند و باب رحمت پروردگار بر تو سلام نمود.

بعد از این خدمت حضرت اباعبدالله الحسین صلوات الله علیه رفت و به آن حضرت نیز سلام كرد، و سپس عازم بغداد شد و بر ابوالحسن موسی بن جعفر علیهماالسلام سلام نمود و از آنجا به ولایت خود رفت.

هنگامی كه فصل حج فرارسید این شخص حج خانه خدا را انجام دهد و یا



[ صفحه 221]



به طرف خراسان برود و پدرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام را زیارت كند كدام یك از این دو عمل بهتر و صوابش بیشتر است.

حضرت جواد (ع) فرمود: این شخص كه حجة الاسلام خود را انجام داده، اگر به خراسان برود و پدرم را زیارت كند بهتر است.

و این زیارت باید در ماه رجب باشد، و سزاوار نیست كه شما امروز از این كارها بكنید، زیرا حكومت وقت درباره ی ما و شما در این باره سخت گیری می كند.

حمدان بن اسحاق گوید: از حضرت ابوجعفر جواد (ع) شنیدم - و یا مردی از آن حضرت برایم نقل كرد - كه فرمود: هر كس قبر پدرم را در طوس زیارت كند خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد.

راوی گوید: پس از زیارت به حج رفتم و ایوب بن نوح را ملاقات كردم، وی به من گفت: از حضرت جواد (ع) شنیدم می فرمود:

هر كس پدرم را در طوس زیارت كند خداوند گناهان گذشته و آینده ی او را می آمرزد، و منبری برای او در مقابل منبر محمد و علی علیهماالسلام می گذارند تا از حساب مردم فارغ شوند.

یحیی بن سلیمان مازنی از حضرت موسی بن جعفر علیهماالسلام روایت می كند كه آن جناب فرمود: هر كس قبر فرزندم علی را زیارت كند، در نزد خداوند ثواب هفتاد حج را خواهد داشت.

راوی گوید: گفتم: ثواب هفتاد حج! فرمود: آری ثواب هفتادهزار حج.

گفتم: هفتادهزار حج؟! فرمود: چه بسا حج هائی كه قبول نمی شود، هر كسی او را زیارت كند و یك شب در كنار قبر او بخوابد مانند كسی است كه خداوند را در عرش زیارت كرده باشد.

حضرت موسی بن جعفر (ع) فرمود: روز قیامت چهار نفر از اولین، و چهار نفر



[ صفحه 222]



از آخرین در عرش پروردگار خواهند نشست.

چهار نفر از اولین عبارتند از: نوح، ابراهیم، موسی، و عیسی، و چهار نفر از آخرین عبارت بودند از: محمد، علی، حسن و حسین علیهم السلام.

بعد از آن پرده ای كشیده می شود، هر كس قبور ائمه علیهم السلام را زیارت كرده باشد با ما خواهد نشست، و در این بین كسانی كه قبر فرزندم علی را زیارت كرده باشند مقام بلندی دارند.

احمد بن محمد بن ابی نصر گوید: در نامه ی حضرت رضا (ع) خواندم كه به خط خود نوشته بود: به شیعیان من برسان كه زیارت من در نزد خداوند با هزار حج و عمره مقبوله برابر است.

گوید: به حضرت ابوجعفر (ع) گفتم: هزار حج؟ فرمود: آری هزار هزار حج برای كسی كه عارف به حق آن باشد.

ابراهیم بن اسحاق نهاوندی گوید: حضرت رضا (ع) فرمود: هر كس با دوری قبرم مرا زیارت كند، من در روز قیامت در سه جا نزد او خواهم آمد و او را از خطرات نجات خواهم داد:

هنگامی كه نامه های اعمال مردم در میان آنها پخش شود و موقعی كه مردم می خواهند از صراط عبور كنند، و وقتی كه آنها را در پای میزان عدل پروردگار حاضر نمایند.

داود صرمی گوید: از حضرت ابوجعفر جواد (ع) شنیدم می فرمود: هر كس قبر پدرم را زیارت كند از اهل بهشت خواهد بود.

یاسر خادم گوید: حضرت رضا (ع) فرمود: به سوی هیچ قبری جز قبور ما شد رحال نمی گردد.

آگاه باشید كه من با سم جفا كشته می شوم و در سرزمین غربت دفن می گردم،



[ صفحه 223]



هركس قصد زیارت مرا بكند، دعای او مستجاب و گناهان او آمرزیده می شود.

حسن بن علی بن فضال از حضرت رضا (ع) روایت می كند كه آن جناب فرمود: در خراسان بقعه ای است كه محل آمد و شد فرشتگان خواهد شد، همواره دسته ای از فرشتگان از آسمان فرود می آیند، و دسته ای دیگر بالا می روند، تا آنگاه كه در صور دمیده شود.

گفته شد: یابن رسول الله این بقعه كجا است.

فرمود: سرزمین طوس، این زمین به خداوند باغی است از باغهای بهشت، هر كس مرا در آن بقعه زیارت كند، مانند این است كه حضرت رسول الله (ص) را زیارت كرده باشد، خداوند ثواب هزار حج و عمره ی مبروره و مقبوله را به وی می دهد و من و پدرانم در روز قیامت شفیع او خواهیم بود.

عبدالله بن فضل هاشمی گوید: در خدمت حضرت صادق (ع) بودم كه مردی از اهل طوس بر آن جناب وارد شد، و گفت: یابن رسول الله برای كسی كه قبر حضرت امام حسین (ع) را زیارت كند چه اجر و مزدی هست.

امام صادق سلام الله علیه فرمود: هر كس قبر حسین (ع) را زیارت كند، و بداند كه آن حضرت از طرف خداوند امام مفترض الطاعة می باشد، خداوند گناهان گذشته و آینده او را می آمرزد، و شفاعت او را درباره ی پنجاه نفر گناهكار قبول می كند، و در نزد قبر آن حضرت هر چه می خواهد برآورده می گردد.

راوی گوید: در این هنگام موسی بن جعفر كه كودك بود وارد شد، امام صادق (ع) او را روی زانوی خود گذاشت، و پیشانیش را بوسید، و بعد صورت خود را به طرف من برگردانید و گفت:

ای طوسی آن امام و جانشین و حجت خداوند بعد از من می باشد، به همین زودی پروردگار از صلب او مردی را بیرون می آورد كه خداوند در آسمان و مردم در



[ صفحه 224]



زمین از وی راضی هستند.

ای طوسی آن مرد در زمین شما با زهر جفا مسموم و مظلوم خواهد شد، و در حال غربت دفن خواهد گردید، اینك متوجه باش هر كس در سرزمین غربت او را زیارت كند و بداند كه او امام واجب الاطاعة بعد از پدرش می باشد، مانند كسی است كه رسول خدا (ص) را زیارت كرده باشد.

ابوهاشم داود بن قاسم جعفری گوید: از حضرت جواد (ع) شنیدم می فرمود: بین دو كوه طوس پاره ای از بهشت است، هر كسی وارد آن گردد، روز قیامت از آتش دوزخ در امان خواهد بود.

حسین بن زید از حضرت صادق (ع) روایت می كند كه از آن حضرت شنیدم می فرمود: از فرزندان موسی مردی بیرون می گردد كه همنام امیرالمؤمنین (ع) می باشد، وی در سرزمین طوس در خراسان دفن می شود و در آنجا با زهر جفا كشته شده و با حال غربت دفن می گردد.

هر كسی او را زیارت كند و مقام او را بشناسد، خداوند متعال مزد كسانی را كه قبل از فتح مكه جهاد و انفاق كرده اند باو خواهد داد.

بزنطی از حضرت رضا (ع) روایت می كند كه آن جناب فرمود: هر كس از دوستان من كه حق مرا بشناسد و به زیارت من بیاید، روز قیامت از وی شفاعت خواهم كرد.

و نیز بزنطی گفته: ابوجعفر محمد بن علی الرضا علیهماالسلام فرمود: بین دو كوه طوس پاره ای از بهشت است هر كس وارد آنجا شود روز قیامت از عذاب دوزخ در امان خواهد بود.

و نیز بزنطی روایت می كند كه ابوجعفر (ع) فرمود: هر كس قبر پدرم را زیارت كند و عارف به حق او باشد، من بهشت را از طرف خداوند برای او ضمانت



[ صفحه 225]



می كنم.

و نیز حضرت ابوجعفر جواد (ع) فرمود: رسول خدا (ص) فرمودند: به همین زودی پاره ای از تن من در خراسان دفن خواهد شد، هر اندوهناكی كه او را زیارت كند خداوند اندوه او را برطرف كرده و هر گناهكاری كه به زیارت او برود پروردگار گناهان او را می آمرزد.

احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی گوید: نعمان بن سعد از امیرالمؤمنین علیه السلام روایت می كند كه آن حضرت فرمود: به همین زودی مردی از فرزندانم با زهر جفا در خراسان كشته خواهد شد، نام او نام من و نام پدرش نام فرزند عمران است.

آگاه باشید هر كسی او را زیارت كند خداوند گناهان گذشته و آینده ی او را می آمرزد، اگر چه گناهان او مانند عدد ستارگان، و قطره های باران، و برگ درختان باشد.

حمدان دیوانی از حضرت رضا علیه السلام روایت می كند كه آن جناب فرمود: هر كسی به زیارت من كه در جای دوری قرار گرفته ام بیاید، من روز قیامت در سه جا از او دیدن می كنم، و او را از سختیها نجات می دهم.

هنگامی كه نامه های اعمال در پرواز باشند و به طرف دست راست و چپ مایل گردند، و هنگامی كه بخواهند از صراط عبور كنند، و وقتی كه در پای میزان عدل الهی برای سنجش اعمال حاضر شوند.

حمزة بن حمران از حضرت صادق علیه السلام روایت كرده كه آن جناب فرمود: حفید من در شهر طوس خراسان كشته خواهد شد، هر كسی او را در آن جا زیارت كند و عارف به حق او باشد، من روز قیامت دست او را گرفته وارد بهشت خواهم كرد، اگر چه مرتكب كبائر شده باشد.



[ صفحه 226]



راوی گوید: عرض كردم: قربانت گردم شناختن حق او چیست؟ فرمود: مقصود از شناختن حق او این است كه بدانی وی امام واجب الاطاعه می باشد، و در زمین غربت شهید شده، هر كسی با این حال او را زیارت كند خداوند مزد هفتاد شهید را كه در ركاب رسول خدا صلی الله علیه و آله شهید شده باشند به او می دهد.

حسن بن علی فضال از حضرت رضا علیه السلام روایت كرده كه مردی از اهل خراسان به آن جناب گفت: یابن رسول الله من در خواب حضرت رسول صلی الله علیه و آله را دیدم می فرمود: شما چه خواهید كرد هنگامی كه پاره ی تن من در سرزمین شما دفن شود، و ستاره ی من در آن جا غروب كند، شما ودیعه مرا چگونه حفظ خواهید كرد.

امام رضا علیه السلام فرمود: منم آن ودیعه و ستاره، و من هستم آن پاره ی تن كه در زمین شما دفن خواهم شد.

آگاه باشید هر كس مرا زیارت كند و حقی را كه خداوند برای من مقرر كرده بشناسد، من و پدرانم روز قیامت از او شفاعت خواهیم كرد، و هر آن كسی را كه ما شفیع او باشیم نجات پیدا خواهد كرد اگر چه گناهانش زیاد باشد.

پدرم از جدش و او از پدرش روایت كرده كه حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: هر كسی مرا در خواب ببیند در حقیقت خودم را مشاهده كرده است، زیرا شیطان به صورت من و اوصیاء من و شیعیان آنها درنمی آید، و خواب درست جزئی از هفتاد جزء نبوت می باشد.

ابوالصلت هروی گوید: از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: به خداوند سوگند همه ما شهید از دنیا خواهیم رفت.

به آن حضرت گفته شد: كه تو را خواهد كشت یابن رسول الله؟ فرمود: بدترین خلق خدا در زمان خودم، مرا با سم خواهد كشت، و سپس در شهر غربت



[ صفحه 227]



دفنم خواهد كرد.

اینك متوجه باشید هر كس مرا در غربت زیارت كند خداوند ثواب هزار شهید و صد هزار صدیق، و صد هزار حاج و عمره كننده و صد هزار مجاهد به او خواهد داد، و او در گروه ما محشور شده و در درجات بلند بهشت با ما خواهد بود.

و نیز گوید: حضرت رسول صلی الله علیه و آله فرمود: به همین زودی پاره ی تن من در زمین خراسان دفن خواهد شد، هیچ مؤمنی او را زیارت نمی كند مگر اینكه خداوند بهشت را برای او واجب می گرداند، و بدن او را بر آتش دوزخ حرام می كند.

محمد بن مشهدی از وشاء روایت می كند كه از حضرت رضا علیه السلام شنیدم می فرمود: هر امامی عهد و پیمانی گردن شیعیان خود دارد، از تمامی وفاء به عهد، زیارت قبور آنان می باشد.

هر كس از روی میل و رغبت به زیارت آنان برود و آنان را به امامت تصدیق كند امامان آنها در روز قیامت شفاعت آنان را خواهند كرد.

حسن بن علی وشاء گوید: به حضرت رضا علیه السلام عرض كردم: كسی كه قبر یكی از ائمه را زیارت كند چه ثوابی دارد؟

فرمود: مانند كسی كه قبر حضرت ابوعبدالله الحسین را زیارت كرده باشد.

گوید: عرض كردم ثواب زیارت قبر سیدالشهداء چیست؟

فرمود: به خداوند سوگند بهشت است.

ابن قولویه گوید: از یكی از آنها روایت شده كه فرمود: هنگامی كه اراده زیارت قبر حضرت علی بن موسی الرضا علیهماالسلام را كردی، هنگام بیرون شدن از منزل غسل كن، و در حین غسل كردن بگو:

«اللهم طهرنی و طهرلی قلبی، و اشرح لی صدری، و أجر علی لسانی



[ صفحه 228]



مدحتك و الثناء علیك، فانه لا قوة الا بك، اللهم اجعله لی طهورا و شفاء و نورا»

هنگامی كه خواستی از منزل بیرون شوی بگو:

«بسم الله و بالله و الی الله، و الی ابن رسوله، حسبی الله توكلت علی الله، اللهم الیك توجهت، و الیك قصدت، و ما عندك أردت».

هنگامی كه از منزل بیرون شدی كنار درب منزل توقف كن و بگو:

«اللهم الیك وجهت وجهی و علیك خلفت أهلی و مالی، و ما حولتنی، و بك وثقت فلا تخیبنی، یا من لا یخیب من أراده، و لا یضیع من حفظه، صل علی محمد و آل محمد، و احفظنی بحفظك، فانه لا یضیع من حفظت.»

وقتی كه به سلامتی وارد مشهد مقدس آن حضرت شدی غسل كن و در حین غسل كردن بگو:

«اللهم طهرنی و طهر قلبی، و اشرح لی صدری، و أجر علی لسانی مدحتك و محبتك، و الثناء علیك فانه لا قوة الا بك، و قد علمت ان قوام دینی التسلیم لأمرك، و الاتباع لسنة نبیك، و الشهادة علی جمیع خلقك، اللهم اجعله لی شفاء و نورا، انك علی كل شی ء قدیر».

سپس پاكیزه ترین جامه های خود را بپوش، با پای برهنه با وقار و طمأنینه در حالی كه زبانت به تكبیر و تهلیل و تسبیح و تحمید و تمجید مشغول باشد به طرف مزار آن حضرت حركت كن، و گامها را كوتاه بردار، و هنگامی كه نزدیك روضه مطهره ی آن جناب رسیدی بگو:

«بسم الله و بالله و علی ملة رسول الله، أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریك له، و أشهد أن محمدا عبده و رسوله، و أن علیا ولی الله».

سپس اشاره به قبر آن حضرت بكن و مقابل آن حضرت قرار بگیر و پشت به



[ صفحه 229]



قبله بگو:

«أشهد أن لا اله الا الله وحده لا شریك له، و أشهد أن محمدا عبده و رسوله، و أنه سید الأولین و الآخرین، و أنه سید الأنبیاء و المرسلین.

اللهم صل علی محمد عبدك و رسولك، و نبیك و سید خلقك أجمعین، صلواة لا یقوی علی احصائها غیرك.

اللهم صل علی امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب عبدك و أخی رسولك، الذی انتجبته لعلمك، و جعلته هادیا لمن شئت من خلقك، و الدلیل علی من بعثته برسالاتك، و دیان [یوم] الدین بعدلك و فصل قضائك بین خلقك، و المهمین علی ذلك كله و رحمة الله و بركاته.

اللهم صل علی فاطمة بنت نبیك و زوجة ولیك، و ام السبطین الحسن و الحسین سیدی شباب أهل الجنة، الطهرة، الطاهرة، المطهرة، التقیة، النقیة، الرضیة، الزكیة، سیدة نساء العالمین، و سیدة نساء أهل الجنة من الخلق أجمعین، صلوة لا یقوی علی احصائها غیرك.

اللهم صل علی الحسن و الحسین، سبطی نبیك، و سیدی شباب أهل الجنة، القائمین فی خلقك، و الدلیلین علی من بعثت برسالاتك، و دیانی الدین بعدلك و فصلی قضائك بین خلقك.

اللهم صل علی علی بن الحسین سید العابدین، عبدك والقائم فی خلقك، و الدلیل علی من بعثت برسالاتك، و دیان الدین بعدلك، و فصل قضائك بین خلقك.

اللهم صل علی محمد بن علی عبدك و ولی دینك، و خلیفتك فی أرضك، باقر علم النبیین، القائم بعدلك، و الداعی الی دینك، و دین آبائه الصادقین، صلوة لا یقوی علی احصائها غیرك.

اللهم صل علی جعفر بن محمد الصادق، عبدك و ولی دینك، و حجتك علی



[ صفحه 230]



خلقك أجمعین، الصادق البار.

اللهم صل علی موسی بن جعفر الكاظم، العبد الصالح و لسانك فی خلقك، الناطق بعلمك، و الحجة علی بریتك صلوة لا یقوی علی احصائها غیرك.

اللهم صل علی علی بن موسی الرضا الرضی المرتضی، عبدك و ولی دینك، القائم بعدلك، و الداعی الی دینك، و دین آبائه الصادقین، صلوة لا یقدر علی احصائها غیرك.

اللهم صل علی محمد بن علی، و علی بن محمد القائمین بأمرك، و المؤدین عنك، و شاهدیك علی خلقك، و دعائم دینك، و القوام علی ذلك، صلوة لا یقوی علی احصائها غیرك.

اللهم صل علی الحسن بن علی، العامل بأمرك، و القائم فی خلقك، و حجتك المؤدی عن نبیك، و شاهدك علی خلقك، المخصوص بكرامتك، الداعی الی طاعتك و طاعة رسولك، صلواتك علیهم أجمعین، صلوة لا یقوی علی احصائها غیرك.

اللهم صل علی حجتك و ولیك، و القائم فی خلقك، صلوة نامیة، باقیة، تعجل بها فرجه و تنصره بها، و تجعله معها فی الدنیا و الآخرة.

اللهم انی أتقرب الیك بزیارتهم و محبتهم، و أوالی ولیهم، و أعادی عدوهم فأرزقنی بهم خیر الدنیا و الآخرة، و اصرف عنی هم نفسی فی الدنیا و الآخرة، و أهوال یوم القیامة».

سپس در نزدیك سر مبارك آن حضرت می نشینی و می گوئی:

«السلام علیك یا حجة الله، السلام علیك یا ولی الله، السلام علیك یا نور الله فی ظلمات الأرض، السلام علیك یا عمود الدین، السلام علیك یا وارث آدم صفوة الله، السلام علیك یا وارث نوح نبی الله السلام علیك یا وارث ابراهیم خلیل الله، السلام علیك یا وارث موسی كلیم الله، السلام علیك یا وارث عیسی روح الله.



[ صفحه 231]



السلام علیك یا وارث محمد حبیب الله، السلام علیك یا وارث امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب ولی الله، السلام علیك یا وارث الحسن و الحسین سیدی شباب اهل الجنة السلام علیك یا وارث علی بن الحسین زین العابدین، السلام علیك یا وارث محمد بن علی باقر علم الاولین و الآخرین، السلام علیك یا وارث جعفر بن محمد الصادق البار التقی النقی، السلام علیك یا وارث موسی بن جعفر الكاظم. السلام علیك ایها الصدیق الشهید، السلام علیك ایها الوصی البار التقی، أشهد أنك قد أقمت الصلوة، و آتیت الزكوة، و أمرت بالمعروف، و نهیت عن المنكر و عبدت الله مخلصا حتی أتاك الیقین، السلام علیك یا أباالحسن و رحمة الله و بركاته انك حمید مجید.»

پس از خواندن این كلمات خود را به قبر مبارك آن حضرت بچسبان و بگو:

«اللهم الیك صمدت من أرضی، و قطعت البلاد رجاء رحمتك فلا تخیبنی و لا تردنی بغیر قضاء حوائجی و ارحم تقلبی علی قبر ابن اخی نبیك و رسولك علیهم السلام. بأبی انت و امی اتیتك زائرا وافدا عائذا مما جنیت به علی نفسی و احتطبت علی ظهری، فكن لی شفیعا الی ربك یوم فقری و فاقتی، فان لك عند الله مقاما محمودا، و انت وجیه فی الدنیا و الآخرة».

پس از این دست خود را بلند كن و دست چپ را به ضریح مبارك بگذار و بگو:

«اللهم انی اتقرب الیك بحبهم و بموالاتهم، و اتولی آخرهم بما تولیت به اولهم، و أبرء من كل ولیجة دونهم.

اللهم العن الذین بدلوا نعمتك، و اتهموا نبیك و جحدوا بآیاتك، و سخروا بامامك، و حملوا الناس علی اكتاف آل محمد، اللهم انی اتقرب الیك باللعنة علیهم، و البرائة منهم فی الدنیا و الآخرة، یا رحمن یا رحیم.»



[ صفحه 232]



بعد از این به پائین پای آن حضرت بروید و بگوئید:

«صل الله علیك یا اباالحسن صلی الله علیك و علی روحك و بدنك، صبرت و انت الصادق المصدق، قتل الله من قتلك بالایدی و الالسن.»

سپس بر قاتلان امیرالمؤمنین و امام حسین و همه قاتلان اهل بیت رسول خدا علیهم السلام لعنت بفرست، و بعد از پشت سر آن حضرت به طرف بالا سر برو و دو ركعت نماز بگذار، در ركعت اول یس و در ركعت دوم سوره ی الرحمان بخوان، و برای خود و والدینت هر چه می توانی دعا كن و تضرع نما.

و هم چنین برای برادران ایمانی خود هم دعا كن و هر چه می خواهی در نزد قبر آن حضرت توقف كن، و نمازهای خود را در نزد قبر آن حضرت اداء كن.